ایران و روسیه به دنبال پیمان ائتلاف دفاعی-امنیتی-راهبرد معاصر
روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

ایران و روسیه به دنبال پیمان ائتلاف دفاعی-امنیتی

روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران پیمان ائتلاف دفاعی مشترک امضا شود، گفت: مسئولان سطوح بالای ایران و روسیه به خوبی می‌دانند امضای پیمان ائتلاف دفاعی-امنیتی تهران و مسکو بسیار مهم و بازدارنده است، ضمن اینکه در راستای بازی برد-برد به نفع دو طرف تمام می‌شود.
روح‌الله مدبر؛ تحلیلگر مسائل روسیه
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۹ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 05
کد خبر: ۲۵۳۳۷۹

ایران و روسیه به دنبال پیمان ائتلاف دفاعی-امنیتی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دبیرخانه شورای عالی امنيت ملى اعلام کرد: در تداوم همکاری‌های راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه، هیئت بلندپایه روسیه به ریاست سرگی شویگو، دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه به دعوت اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملى کشورمان با هدف تقویت تعاملات و بررسی موضوعات منطقه ای، بین المللی و روابط امنيتى-سیاسی دوجانبه وارد تهران شد.
 
 

فارغ از اهمیت همکاری های نظامی-امنیتی تهران و مسکو، جمهوری اسلامی ایران در زمینه برخورد با جنایت و ‌تجاوز رژیم صهیونیستی توانمندی و قدرتمند بازدارندگی فوق العاده خوبی دارد


روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه درباره سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران به «راهبرد معاصر» گفت:  سفر شویگو به تهران در راستای برنامه زمان بندی شده مشخصی انجام شده است. دبیران عالی شورای امنیت ملی ایران و روسیه در زمان های مشخصی ملاقات‌هایی برای بررسی موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی می کنند و این ملاقات نیز در راستای هماهنگی بیشتر به ویژه بعد از تغییر دبیر شورای عالی روسیه است.

وی افزود: نمی‌توان منکر شد تهران و مسکو ‌مایل به افزایش همکاری‌های نظامی و تقویت مراودات امنیتی هستند. بی تردید در شرایط فعلی افزایش تنش‌ها و شیطنت‌های رژیم صهیونیستی، نزدیکی، همگرایی و گفت ‌و گوهای مقام های امنیتی ایران و روسیه را ضروری کرده است .

تحلیلگر مسائل روسیه عنوان کرد: فارغ از اهمیت همکاری های نظامی-امنیتی تهران و مسکو، جمهوری اسلامی ایران در زمینه برخورد با جنایت و ‌تجاوز رژیم صهیونیستی توانمندی و قدرتمند بازدارندگی فوق العاده خوبی دارد؛ به گونه‌ای که هیچ کشوری حتی آمریکا و نیز طرفی همچون رژیم صهیونیستی جرئت حمله،‌ تجاوز، جنگ و تقابل مستقیم با تهران ندارند.

مدبر گفت: به دلیل بازدارندگی و قدرت بالای دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران مقام های آمریکایی پیغام می فرستند و‌ خواستار تعدیل نظر ايران در حق پاسخگویی خود نسبت به جنایت و تجاوز رژیم صهیونیستی هستند.

وی تصریح کرد: مسئولان سطوح بالای ایران و روسیه به خوبی می دانند امضای پیمان ائتلاف دفاعی-امنیتی تهران و مسکو بسیار مهم و بازدارنده است، ضمن اینکه در راستای بازی برد -برد به نفع دو طرف تمام‌ می شود.

تحلیلگر مسائل روسیه تأکید کرد: در نظم جدید جهانی انعقاد پیمان نظامی و رسیدن به نظر مشترک درباره دستیابی به ائتلاف دوجانبه امنیتی، دفاعی و نظامی می تواند مانع بسیاری از تهدیدات برای دو کشور به ویژه تهدیدات آمریکا و تروئیکای اروپایی باشد.
 
وی با بیان اینکه تروئیکای اروپایی و آمریکا به شدت نگران گسترش روابط ایران و روسیه و ائتلاف دفاعی دو کشور هستند، تصریح کرد: بی تردید اینک بهترین زمان برای انعقاد و دستیابی به ائتلاف دفاعی و امنیتی است. ایران طبق ماده 51 منشور ملل متحد در حال دفاع از خود و رژیم صهیونیستی به خاک و میهمان ایران حمله کرده است. دفاع، حق مشروع ماست، به همین دلیل آمریکا و کشورهای اروپایی به هیچ وجه حق انتقاد از ایران را ندارند، یعنی هیچ کشوری حق ندارد ایران را به این سمت ببرد که از حقوق دفاعی خود استفاده نکند.
 

تروئیکای اروپایی و آمریکا به شدت نگران گسترش روابط ایران و روسیه و ائتلاف دفاعی دو کشور هستند


مدبر افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی به شدت به توانمندی های نظامی ایران آگاه هستند و توان لازم برای حمله مستقیم به ایران ندارند. فضاسازی های اخیر علیه ایران در رسانه های معاند فارسی زبان و رسانه های غربی، به وسیله غرب‌گراها ناشی از نگرانی آنها و تلاش برای پاسخ ندادن ایران به تل آویو است.
 


تحلیلگر مسائل روسیه گفت: امیدواریم در سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران شاهد امضای ائتلاف دفاعی باشیم، زیرا در نظام ملل متحد، ائتلاف‌های دفاعی حرف نخست را می‌زنند. پیمان دفاعی در هر شکلی و میان هر کشوری مانند روسیه یا کشورهای جدا شده از روسیه و سازمان همکاری شانگهای باشد، بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر تهران و مسکو می‌توانند ائتلاف دفاعی ایجاد کنند یا به طرح پیشنهاد شده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره عضویت در پیمان امنیتی اوراسیا با حضور تهران بپیوندند که باعث بازدارندگی جمعی در برابر آمریکا و کشورهای غربی می شود.
 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده